SOCIAL MEDIA

24.8.2017

PESUROMAANI

Niin kuin edellisessä postauksessa mainitsin, päästiin heti alkuvaiheessa opettelemaan hiusten pesemistä. Äkkiseltään voisi luulla, että hiusten peseminen on itsestäänselvyys, jonka jokainen luultavasti osaa itse viimeistään kouluikäisenä, mutta ammattinäkökulmasta siihen kätkeytyykin yllättävän monta huomioon otettavaa juttua, jotka näkyvät tekstissä kursivoituna.

Aluksi asiakas on tietenkin otettava vastaan asianmukaisesti, ohjattava työpisteelle istumaan ja muistettava lukita tuoli niin, ettei se pyörähdä sivuun asiakkaan alta, tai heilu muuten vaarallisesti työskentelyn aikana. Sitten asiakas on suojattava kappa-kankaalla (ja samalla on suojataan myös kapan reunus erillisellä harsolla hygienian vuoksi).

Seuraavaksi asiakkaan hiukset selvitetään tarkoitukseen sopivalla kammalla, aloittaen latvoista, etteivät mahdolliset takut revi hiuksia mukanaan. Samalla analysoidaan asiakkaan hiusten kuntoa ja hiuspohjaa, ja tehdään suunnitelma mm. käytettävästä shampoosta ja hoitoaineesta. Selvityksen jälkeen asiakas ohjataan pesupaikalle.

Pesupaikalla hiukset kastellaan miellyttävän lämpöisellä vedellä, ja päähän levitetään asiakkaan hiuspohjalle sopivin shampoo tietyin pesuliikkein. Hiukset huuhdellaan huolellisesti ja kuivataan pyyhkeeseen, että hoitoaine pääsee imeytymään hiuksiin paremmin.

Hiusten perusteella valitun hoitoaineen levittämiseen käytetään samoja liikkeitä kuin shampoon kanssa, mutta rauhallisemmassa tahdissa. Lisäksi asiakkaalle tehdään hidastempoinen hieronta, joka kuin huomaamatta pidentää hoitoaineen vaikutusaikaa ja rentouttaa asiakkaan. Pesua ja hierontaa tehtäessä on muistettava asiakkaan pään tukeminen, ettei tämä pääse säikähtämään "putoamista tyhjän päälle" jos kädet irrottaa yhtäaikaisesti.

Hoitoaineen huolellisen huuhtelun jälkeen asiakkaan hiukset kuivataan pyyhkeeseen, ja pyyhe taiteillaan päähän tietynmalliseksi turbaaniksi (ei tavallinen kotiversio) ja asiakas ohjataan takaisin työpisteelle föönausta - joka on sekin melkoinen toimenpide kokemattomalle - varten.

Edellämainittujen työvaiheiden lisäksi asiakas täytyy tietenkin koko ajan ottaa huomioon, huolehtia hänen olostaan, turvallisuudestaan ja olla aina valmiina juttelemaan, etenkin mikäli paikalle osuu puheliaampi henkilö. Helppoa, eikö?

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti